R.I.P Fatimah Zaharah bt Selan (1952-2009)

12:36 AM / Loves, Farah Nurdiana /


10 june 2010 genap setahun Mummy pergi. And aku pun macam baru je nak completely believe in it. Frankly speaking, memang susahhh sangat sangat nak terima. But Allah has decides. Whatever it is, its FATED!


9 Jun 2009.
Dah malam2 tu Mummy call, macam biaselah, ble Mummy call je, sumeorg pun excited. berebut-rebut nak cakap. So I'm the one who picked up the phone, borak2 dgn Mummy macam biaselah Mummy tny pasal SPM sume. Pastu Mummy pun cakap dgn Ayong. Then turn aku balik, mase nak letak tu, tbe2 je Mummy cakap, "bye, take care, I LOVE YOU ALL. Mummy dah takleh selalu nak call sebab dah nak balik Msia dah, malas nak beli topup". Okay, what's weird in this conv is kenapa Mummy cakap I love you all, selalunye cakap I love you je. Tapi mase tu takdelah pelik, tapi Ayong ade cakap la, "kenapa Mummy tak cakap I love you kat Ayong?". huhu
huhu. So that was the LAST conversation between me and Mummy.


10 June 2010.
Sarah, Dila sume ajak kua g KLCC. And Idk why aku macam gila takde mood nak pegi. MEMANG PELIK GILA kott sbb dahla KLCC je. hmm. Then dlm pkul 11 lebih, abah g beli makanan for lunch. Balik2 je aku pun g lah sediakan makanan, tbe2 Abah dpt phone call dr no Mummy. Mase tu yang ade kat umah just Abah, Amani and me. Mase abah cakap kat telefon tu, aku dgr suara abah dah lain gle. Memang tak tentu arah sangat2. aku pun dah macam pelik dah, kenapa kenapa kenapa? bila abah hang up je, abah macam dah nak nanges, then abah pegang bahu aku, cakap "Nana, Mummy dah takde". aku pun menjerit sekuat hati. aku tak percaya. mase tu tengah pegang pinggan, habis aku lepas je pinggan tu, nasib baik plastik, takdelah pecah. Amani pun tercengang je. Tapi dia tak merengek. Amani senyap je tengok abah and aku tak tentu arah. Aku terus terduduk. Nak nangis tak terkeluar air mata sebab macam masih tak percaya. Then aku pun call number mummy using my phone, bila org angkat je aku trus tanye, " Mummy mane?????"  makcik tu pun jawab, "nana, bawak bersabar nana, Mummy dah takde". aku terus campak fon.terduduk dan menangis. abah terus peluk. pastu abah pun telefon ayong, angah and apat untuk balik immediately. everything happen so sudden. macam takde petanda langsung. mummy sihat walafiat je. masa tu, just tunggu beberapa hari je flight mami nak balik Malaysia for good and the other reason is sebab aku nak amik spm tahun tu. Tapi sebelum Mummy balik Msia tu, Mummy nak buat umrah dulu. Bila tanya the person yang found out Mummy dah tak ada tu, dia cakap, "Mummy terbaring atas katil pegang dada, beg terbukak, tengah packing". sangat pilu mendengarnya.  Mummy meninggal sebab heart attack. sebelum ni memg Mummy pernah kena once, and itupun like more than ten years ago, and kali ni, mummy was all alone in her room, takda siapa pun yg boleh tolong. Saat tu la mami menghembuskan nafas terakhir. tapi muka Mummy tenang je. Sangat berseri. huhu. Aku menangis je sepanjang hari, bila dah stop kejap, then bila sembahyang, aku menangis, bace Quran nangis, bila ddk sorg2 kejap pun menangis. dua minggu berturut2 sampai lah jenazah Mummy sampai. sepanjang perjalanan nak mengambil jenazah Mummy dkt tempat Kargo LCCT tu aku menangis, yelahh, aku teringat mase dulu2 bila Mummy balik Msia, sepanjang otw ke KLIA tu kitorg akan berebut rebut siapa yang nampak Mummy dulu. Tapi, mase tu, kitorg pegi sebab nak amik jenazah. Aku takleh tahan air mata ni dr terus mengalir. Angah apat abah sume try pujuk. Bila nampak je keranda jenazah, lagi lahh laju je air mata mengalir. sepanjang naik kereta jenazah nak balik ke ampang pun nangis je masa baca yassin tu.


Aku skip sekolah dekat sebulan jugak lah. tunggu jenazah dah 2 minggu, lepas dah kebumi tu aku demam pulak. and macam tak ready lg nak balik sekolah. bila dah balik tu pun everynight asyk menangis je. petang2 pun sama. pegi sekolah pun mata merah je.


hmm, aku tengok wajah mami for the last time tu, mami punya muka sangat2 bersih. macam tenang sangat2. walaupun tak dapat cium mami buat kali terakhir, takpelah sbb everything happens for a reason. Mummy dah buat banyak sangat pengorbanan untuk family. Allah sayang Mummy sebab tu Mummy pergi awal. Aku teringat mase Mummy balik Msia for the last time tu, masa tu aku ade HKSBP kat Sains Selangor, tiap kali ade free time je, abah akan amik aku balik rumah untuk makan. Mummy masak. Padahal masa tu mummy masak macam simple2 je ikan goreng and sayur soon tu, tapi aku rasa macam sedap gila. aku ingat lagi aku ade cakap kat Mmy, " eh kenapa Mummy masak ni macam sedap sangat ni?" mummy diam je. mase tu Mummy siap bubuhkan nasi untuk aku skali. Bila fikir2 balik, banyak sangat benda special jadi mase last Mummy balik tu, mummy macam bg kasih sayang yang tahlaa taktau la nk cakap macam mane. Kitorg adik beradik pun siap ade bg hadiah kat Mummy for her becoming birthday masa tu. huhu


Lastly, eventhough Mummy is not around, she'll always be in my heart all the time. I will always love you Mummy! Thank you so much for everything you've done. And thank God for giving me the greatest mother in the world. Only You know how much she'd sacrificed for all of us and moga Engkau tempatkan Mummy dikalangan org2 yang beriman. Al-fatihah

3 comments:

Comment by nazrien on June 11, 2010 at 1:30 AM

http://jebronckhorst.blogspot.com/2009/06/it-sucks.html

everything came for certain reason and sometime it just make no sense..

everything else is faith..may Allah bless you and your family..

i know no matter how much many good words and supports i put up here..only Allah know how deep it is

Comment by syed on June 11, 2010 at 1:44 AM

Sume yg brlaku ad hikmahnya...
Mgkn ksusahan yg brlaku 2 sbnrnya Allah n kte kmbali kpdnya..

Just keep on going!!

=)

Comment by Syaza on June 11, 2010 at 7:07 PM

Al-Fatihah.

Tabahkan hati, kuatkan semangat, lapangkan fikiran, tenangkan jiwa.
Semua yang berlaku ada hikmahnya, :)

Sabar, sesungguhnya Allah berserta umatnya yang bersabar.

Post a Comment